Joies de la llengua (VIII) – “Mais la maîtresse, elle est chouette!”

12 gener 2011 a les 09:00 | Arxivat a Language | 11 comentaris
Etiquetes: , , ,

Entre les meves primeres lectures en francès hi ha les entranyables històries del petit Nicolas, personatge escrit per en Goscinny i dibuixat per en Sempé.

Ara ja fa una colla de mesos, quan vaig començar aquesta sèrie de “Joies de la llengua”, vaig explicar quin era el criteri de selecció dels temes a comentar. Bàsicament es reduia a dir que tractaria aquelles paraules, frases o expressions que em cridessin l’atenció.

El “Mais la maîtresse, elle est chouette”, i especialment l’adjectiu “chouette” sempre m’han semblat molt dolços, i més, un cop llegides unes quantes històries del petit Nicolas, aprens del deliciós caràcter del personatge. Tot és “chouette” per a ell: la mestra, els seus companys, els jocs… Genial! Són d’aquelles paraules que tenen una fonètica que et remet a un significat de manera subjectiva. Com una mena d’onomatopeia particular.

Us recomano la lectura distesa de les històries del petit Nicolas. Realment, sembla que qui parli sempre, explicant les històries, sigui un nen. Lectures fresques per quan estem espessos!

Cettes histoires sont très chouettes!!!

—————

Anteriors JOIES DE LA LLENGUA

VII. “When the going gets tough, the tough get going”

VI. “In love/out… of love”

V. “La vida fa pujada”

IV. “Amargo de a sorbitos/Amargo de a poquitos”

III. “To reach for the stars”

II. “Cherchez la femme”

I. “Una relazione galante”

11 comentaris »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Quan he vist el títol de l’apunt al blog-roll m’he dit: Le pétit Nicolas! Amb l’Agnan, el chouchou de la mestra, i l’Alceste i en Clotaire … ai! Em sembla que els tinc tots, ils sont vraîment chouettes et amusants!

  2. Jo me les he de llegir traduïdes perquè el meu francès no arriba a tant, però estic d’acord que són vraîment chouettes!

  3. Clídice: una de les paraules que sempre m’han fet gràcia és la de “chouchou de la maitresse”… l’Agnan… pobret! Els comentaris sobre l’Alceste sempre són molt bons!

    SM: a mi em va anar bé per començar a llegir en francès… com que és un nen petit qui parla!

  4. Puc seguir aquesta recomanació però haurà de ser en català o castellà. Jo de francés… Sóc de la generació de l’anglès i crec que ni amb aquest idioma m’atreviria, hehe

    • Caterina: La millor manera de començar a aprendre francès és amb un nen tan eixerit com en Nicolas. De veritat!!!

  5. Adoro en Petit Nicolas!
    Encara que només l’he llegit en català…els el vaig descobrir a les meves filles i fa un temps ens el llegiem a capítols, just abans d’anar a dormir.
    Ens hem fet farts de riure amb ell🙂

    I sobre la paraula chouette, és cert té una sonoritat exquisida…com tantes altres paraules franceses.
    Una paraula que m’agrada molt és “clochard”, que em penso que significa vagabund…però sona tan bé, que si m’ho diguessin a mi, segurament respondria: merci!

    • Carme: és deliciós… no hi havia pensat com a lectura per als nens! Als meus fills només els faltaria saber les trapelleries del Nicolas, l’Alceste i companyia!
      Sona bé aquesta paraula, oi? Encara que no sàpigues que vol dir, et transmet una bona sensació.
      Clochard és molt curiós com a mot. Dignifica el rosamaon per l’ampulositat de la seva sonoritat, no?😉 Fes un dibuix d’un clochard… vaaaaaa!!!!

      • Doncs mira…no se’n coneixen gaire de rodamóns dibuixats, excepte en Carpanta!
        Potser sí, que en podriem fer un personatge prou simpátic i…pollós?

        M’ho apunto!
        Buscaré un nom que li escaigui. S’accepten suggeriments🙂

  6. El petit Nicolas és una joia en estat pur, i si es pot llegir en el seu idioma original, millor encara.
    Però el més interessant de l’expressió que has triat, Goscinny & Sempé apart, són els molts matissos que pot arribar a tenir si la descontextualitzem i la recontextualitzem novament allà on ens plagui. I un cop ja posats, podem continuar amb el chouchou de la maîtresse.

    • Jo tenia un professor d’història, ètica i filosofia que també er a chouette!😉

  7. Carme, fes el dibuix i li busquem nom!


Deixa un comentari

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.
Entries i comentaris feeds.

